تخم مرغ چه خواصی دارد؟ (بیش از 10 مورد از خواص تخم مرغ)

خواص تخم مرغ

تخم مرغ یکی از غذاهایی است که باید در دسته «ابر غذاها» قرار گیرد. تخم مرغ به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی فراوان مانند ویتامین A و ویتامین E و همچنین پروتئین فراوان یکی از مناسب ترین غذاها برای ورزشکاران است. یکی از مزایای بسیار تخم مرغ شامل کمک به سلامت چشم و جلوگیری از بیماری قلبی است. واقعیت این است که مواد غذایی با این همه خواص سلامتی در رژیم غذایی امروزی بسیار کمیاب است. در این مقاله در مورد مهمترین خواص تخم مرغ این ابر غذای مفید صحبت خواهیم کرد.

فواید تخم مرغ – 10 خاصیت این ابر غذای سرشار از ویتامین و پروتئین

10 مورد از خواص تخم مرغ

همان طور که می دانید تخم مرغ یکی از بهترین مواد های غذایی سرشار از پروتئین و ویتامین است که توسط خیلی از ورزشکاران نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در این قسمت به 10 مورد از خواص تخم مرغ اشاره خواهیم کرد:

1. سرشار از مواد مغذی

تخم مرغ متعلق به گروه غذایی مفید و مغذی است. هر تخم مرغ کامل حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز برای تبدیل سلول به جوجه است. یک تخم مرغ آب پز بزرگ دارای:

ویتامین : A 6% نیاز روزانه;

اسید فولیک: 6% مقدار مورد نیاز روزانه;

ویتامین 5: B% نیاز روزانه;

ویتامین B: 12.9% نیاز روزانه؛

ویتامین 15% :B2 نیاز روزانه;

فسفر: 9% نیاز روزانه;

سلنیوم (آنتی اکسیدان قوی): 22% نیاز روزانه

وجود ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین B6، کلسیم و روی از دیگر خواص تخم مرغ هستند.

خواص تخم مرغ بی شمار است. در نتیجه، تخم مرغ یک غذای کامل در نظر گرفته می شود و تقریباً حاوی مقدار کمی از تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است. تخم مرغ محلی یا غنی شده با امگا 3 خواص بیشتری دارد. این تخم مرغ حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین های A و E بیشتری است.

خلاصه: تخم مرغ کامل یکی از مغذی ترین مواد غذایی است که تقریباً تمام عناصر مورد نیاز بدن را در خود دارد. تخم مرغ های محلی یا تخم مرغ های غنی شده با امگا 3 دارای مواد مغذی بیشتری هستند.

2. تخم مرغ کلسترول بالایی دارد اما تاثیر منفی بر کلسترول خون ندارد

این واقعیت که کلسترول تخم مرغ بالاست درست است. در واقع ما مجاز به دریافت 300 میلی گرم کلسترول در روز هستیم و هر تخم مرغ حدود 212 میلی گرم کلسترول دارد، که بیش از نیمی از حد مجاز است. با این حال، لازم است بدانید که کلسترول موجود در رژیم غذایی روزانه همیشه موجب افزایش کلسترول در خون نمی شود.

کبد روزانه مقدار زیادی کلسترول تولید می کند. هنگامی که مصرف روزانه کلسترول شما افزایش می یابد، کبد سطح تولید خود را کاهش می دهد تا میزان کلسترول را در بدن متعادل کند. با این حال، واکنش هر فرد به مصرف تخم مرغ ممکن است متفاوت باشد.

در 70 درصد افراد، خوردن تخم مرغ به هیچ عنوان کلسترول آنها را افزایش نمی دهد. در 30 درصد باقیمانده (که “hyper responders” نامیده می شوند)، تخم مرغ می تواند کمی LDL (چربی های بد) و کلسترول کلی را افزایش دهد.

با این حال، افرادی که مبتلا به یک بیماری ژنتیکی مانند “هیپرکلسترولمی خانوادگی” (شایع ترین بیماری تک ژنی انسان که از بدو تولد دارای کلسترول خون بالا است) یا اختلال در ژن آپولیپوپروتئین (که نقش کلیدی در انتقال کلسترول در بدن دارد). بهتر خوردن تخم مرغ را کاهش یا حذف کنند.

خلاصه: تخم مرغ کلسترول بالایی دارد، اما خوردن تخم مرغ برای اکثر افراد بی ضرر است و بر سطح کلسترول خون آنها تأثیری نخواهد داشت.

3. تخم مرغ HDL (کلسترول خوب) را افزایش می دهد.

HDL مخفف لیپوپروتئین با چگالی بالا است. این کلسترول معمولاً به عنوان کلسترول خوب شناخته می شود. افراد مبتلا به HDL بالا معمولا در معرض خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی نیستند. افزایش HDL یکی از خواص تخم مرغ است. یک مطالعه نشان داده است که مصرف دو عدد تخم مرغ در روز به مدت 6 هفته یا بیشتر به افزایش HDL در خون تا 10٪ کمک می کند.

خلاصه: مصرف تخم مرغ به صورت مداوم به افزایش سطح کلسترول خوب در بدن کمک می کند که به نوبه خود خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد.

4. تخم مرغ سرشار از کولین است

کولین یک ماده مغذی است که اکثر مردم حتی درباره آن نمی دانند، اما کولین ماده بسیار مهمی است که معمولا از گروه ویتامین های B است. بدن ما از کولین برای ایجاد غشای سلولی استفاده می کند و نقش مهمی در تولید “نشانه‌گذاری سلول‌ها” (signaling molecules بخشی از سیستم پیچیده ارتباط و ارتباط در سلول‌ها) در مغز همراه با سایر عملکردهای بدن مانند رشد، بازسازی بافت و ایمنی بر عهده دارد.

علائم کمبود کولین بسیار جدی است، اما خوشبختانه درصد بودن چنین مشکلی بسیار کم است. تخم مرغ منبع عالی کولین است. یک عدد تخم مرغ حاوی بیش از 100 میلی گرم از این ماده مغذی حیاتی است.

خلاصه: یکی دیگر از خواص تخم مرغ وجود ماده مغذی به نام کولین است که برای بدن بسیار حیاتی و ضروری است. بسیاری از مردم به اندازه کافی از این ماده ارزشمند دریافت نمی کنند، اما تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی کولین است.

5. مصرف تخم مرغ با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است

خواص تخم مرغ در کاهش بیماری های قلبی

کلسترول LDL به عنوان “کلسترول بد” شناخته می شود. برخی معتقدند که سطوح بالای LDL خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. اما بسیاری از مردم نمی دانند که LDL ها بسته به چگالی آنها به گروه های مختلفی تقسیم می شوند. این زیر گروه ها به تراکم کم، متوسط ​​و زیاد تقسیم می شوند.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که افراد با کلسترول پایین و متوسط ​​نسبت به افراد دارای کلسترول بالا در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی هستند. مطالعات نشان می‌دهد که حتی اگر تخم‌مرغ در برخی افراد کمی کلسترول LDL را افزایش دهد، تغییر تراکم از کم به متوسط ​​و از متوسط ​​به بالا پیشرفت می‌کند.

خلاصه: به نظر می رسد خوردن تخم مرغ الگوی تراکم LDL را از کلسترول کم یا متوسط ​​(که نوع بد آن ها است) به LDL با چگالی بالا تغییر می دهد که با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

6. آنتی اکسیدان های موجود در تخم مرغ برای سلامت چشم مفید هستند

قدرت بینایی نیز با افزایش سن کاهش می یابد. برای درمان این عارضه می توان از چندین روش استفاده کرد. دو مورد از این مواد مغذی “لوتئین” و “زیگزانتین” نام دارند که آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که در شبکیه چشم ذخیره می شوند.

مطالعات نشان می دهد که مصرف مقدار مناسب این مواد مغذی می تواند در کاهش دو بیماری شایع چشمی یعنی خطر ضعیف شدن عضلات چشم یا ایجاد آب مروارید موثر باشد. زرده تخم مرغ سرشار از هر دو آنتی اکسیدان است.

در یک آزمایش کنترل شده، محققان دریافتند که مصرف روزانه فقط یک سوم زرده تخم مرغ باعث افزایش سطح لوتئین خون 28 تا 50 درصد و زآگزانتین 114 تا 142 درصد در چهار هفته و نیم می شود. از دیگر خواص تخم مرغ می توان به سطوح بالای ویتامین A اشاره کرد که به سلامت چشم کمک می کند. کمبود ویتامین A یکی از شایع ترین علل نابینایی در جهان است .

خلاصه: آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین برای حفظ سلامت چشم بسیار مفید هستند که به جلوگیری از ضعیف شدن عضلات چشم و آب مروارید کمک می کند. با خوردن تخم مرغ می توان بسیاری از این آنتی اکسیدان ها را دریافت کرد.

7. تخم مرغ محلی یا غنی شده با امگا 3 سطح تری گلیسیرید را کاهش می دهد

تری گلیسیرید از خواص تخم مرغ

همه تخم مرغ ها یکسان نیستند. ترکیب غذایی آنها بسته به تغذیه و نحوه پرورش مرغ ها متفاوت است. تخم مرغ هایی که به صورت محلی در مزرعه یا با خوراک غنی شده با امگا 3 تولید می شوند نسبت به سایر تخم مرغ ها دارای اسیدهای چرب امگا 3 بالاتری هستند. اسیدهای چرب امگا 3 می توانند سطح تری گلیسیرید خون را کاهش دهند که یک عامل خطر برای مشکلات قلبی است.

مطالعات نشان می دهد که خوردن تخم مرغ غنی شده با امگا 3 راهی موثر برای کاهش سطح تری گلیسیرید خون است. در یک آزمایش، محققان دریافتند که خوردن تنها 5 تخم مرغ غنی شده با امگا 3 در هفته به مدت 21 روز می تواند تری گلیسیرید را بین 16 تا 18 درصد کاهش دهد.

خلاصه: تخم مرغ غنی شده با امگا 3 یا نوع محلی آن سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. خوردن چنین تخم مرغ هایی راهی موثر برای کاهش سطح تری گلیسیرید خون است.

8. پروتئینی کامل با مقدار لازم آمینو اسید

ساختار اصلی بدن انسان از پروتئین تشکیل شده است. پروتئین ها نقش کلیدی در ساخت تمام بافت ها و مولکول های بدن برای اهداف ساختاری و عملکردی دارند. دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی روزانه بسیار مهم است. یک مطالعه جدید نشان می دهد که دوز توصیه شده پروتئین ممکن است برای همه کافی نباشد.

تخم مرغ منبع عالی پروتئین است. یک تخم مرغ بزرگ حاوی 6 گرم پروتئین است و حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری بدن است. دریافت پروتئین کافی به کاهش وزن، افزایش توده عضلانی، کاهش فشار خون و سلامت استخوان کمک می کند.

خلاصه: مقادیر بالای پروتئین حیوانی و اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن انسان از جمله خواص تخم مرغ است.

9. تخم مرغ خطر سکته و بیماری های قلبی را کاهش می دهد

برای چندین دهه، خواص تخم مرغ به طور ناعادلانه دست کم گرفته شده است. تصور می شد که سلامت قلب به دلیل وجود کلسترول در تخم مرغ به خطر افتاده است. در سال های اخیر مطالعات زیادی برای بررسی رابطه بین مصرف تخم مرغ و افزایش خطر بیماری قلبی انجام شده است.

نتیجه 17 آزمایش با 26938 شرکت کننده این بود که هیچ ارتباطی بین مصرف تخم مرغ و بروز سکته یا سایر بیماری های قلبی وجود ندارد. مطالعات دیگر نتایج مشابهی یافته اند. با این حال، مطالعات دیگر نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت که تخم مرغ می خورند ممکن است بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی باشند.

به هر حال، اثر مصرف تخم مرغ بر افزایش این خطر مشخص نیست، زیرا چنین آزمایشاتی تنها می تواند جامعه آماری را تعیین کند. در این آزمایشات هیچ رابطه ای بین مصرف تخم مرغ و بروز بیماری یافت نشد. البته ممکن است افراد دیابتی که بیش از حد تخم مرغ مصرف می کنند کمتر نگران سلامتی خود باشند. در رژیم غذایی کم کربوهیدرات که یکی از بهترین رژیم های غذایی برای دیابتی ها است، خوردن تخم مرغ عوامل خطر بیماری قلبی را بدتر می کند.

خلاصه: هیچ ارتباطی در مطالعاتی که تأثیر مصرف تخم مرغ و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را بررسی می کردند، یافت نشده است. با این حال، برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن تخم مرغ خطر بیماری قلبی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش می دهد.

10. تخم مرغ خاصیت اشباع کننده دارد و به کاهش وزن کمک می کند

کاهش وزن از خواص تخم مرغ

تخم مرغ ها کاملا دارای خاصیت سیر کنندگی هستند. تخم مرغ سرشار از پروتئین است و بنابراین جزو محبوب ترین غذاهای سیر کننده است. تخم مرغ در «شاخص سیری» غذا امتیاز بالایی دارد که باعث احساس سیری و در نتیجه مصرف کالری کمتری می شود.

مطالعه ای روی 30 زن دارای اضافه وزن نشان داد که خوردن تخم مرغ به جای دونات در صبحانه موحب افزایش سیری و کاهش کالری دریافتی در 36 ساعت بعد می شود. در آزمایش دیگری، جایگزینی تخم مرغ با دونات به مدت 8 هفته منجر به کاهش وزن قابل توجهی شد.

خلاصه: ایجاد احساس سیری و کاهش کالری دریافتی در طول روز یکی از خواص تخم مرغ است. مصرف منظم تخم مرغ همچنین می تواند منجر به کاهش وزن شود.

سخن پایانی

تحقیقات به وضوح نشان می دهد که خوردن 3 تخم مرغ کامل در روز کاملا بی خطر است. هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن تخم مرغ وجود ندارد. آنها به عنوان “بخش نا معلوم” دسته بندی می شوند که هنوز به تحقیقات عمیق تر نیاز دارند. تخم مرغ یکی از بهترین غذاهای طبیعی است.

جدای از خواص تخم مرغ، دسترسی به آن بسیار آسان است و می توان آن را با قیمت پایین تهیه کرد. همچنین می توان با استفاده از تخم مرغ در ترکیب با اکثر غذاها غذای عالی و خوش طعمی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *